6 manieren om je koffie-ochtendroutine gezonder te maken

Advertisement

Gesponsord – Bij velen is het een favoriet onderdeel van de ochtendroutine: een lekker kopje koffie drinken. En dat schijnt helemaal niet zo slecht te zijn als men vaak denkt. In koffie zitten namelijk veel antioxidanten en voedingsstoffen. Om het optimale uit je kopje koffie te halen, geven wij vandaag zeven tips om je routine een stukje gezonder te maken:

1. Maak je eigen kopje

Door je eigen kopje koffie te maken, weerhoud je jezelf van de minder gezonde opties bij de lokale shop om de hoek. Bij een gemiddelde frappuccino neemt het aantal calorieën, vet, suiker en bewerkte ingrediënten namelijk nogal snel toe.

Ondanks dat het in eerste instantie een suger kick kan geven, zul je snel de effecten ervaren doordat je suikerniveau snel omlaag zal gaan. Het creëren van je eigen koffiebar thuis is heel leuk om in te richten en te hebben; je kunt allerlei verschillende smaakjes en gezonde toevoegingen klaar hebben staan en je houdt er de voedingswaarde van je dagelijkse kopje koffie mee in de gaten. Bovendien bespaart het heel veel geld!

Koffie-ochtendroutine gezonder2

2. Gebruik gefilterd water

Aangezien het gemiddelde kopje koffie uit 98,75% water bestaat, is het belangrijk dat je water zo puur mogelijk is. Als je gebruik gaat maken van gefilterd water, zorgt het ervoor dat er geen ongewenste stoffen in zitten. Installeer een gefilterde watertap in je keuken, koop mineraalwater of investeer in een ingebouwde waterfilter in je kraan. Op deze manier zal je kopje koffie niet alleen een stuk gezonder zijn, het zal ook het chloor- en kalkgehalte in je water verminderen, waardoor je koffie een stuk lekkerder zal smaken!

3. Koop goede, duurzame koffie

Als je een regelmatige koffiedrinker bent en je je gewoonte zo gezond mogelijk wilt maken, zorg dan op z’n minst dat je bonen op een duurzame manier zijn gemaakt. Met het AAA Sustainable Quality™ programma van Nespresso, ben je er zeker van dat de koffieboeren worden geholpen om aan de hoge certificeringsnormen voor duurzame koffieteelt te voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van waterbeheer, biodiversiteit en eerlijke behandeling van arbeiders. De standaard voor de certificering is bijzonder streng, dus op deze manier kun je zuiver een kopje koffie drinken. Nespresso heeft bovendien onlangs zijn 24ste Grand Cru geïntroduceerd: de Envivo Lungo. Dit is de meest intense Lungo uit het assortiment (intensiteit 9) die extra kracht geeft aan de ochtend. Deze koffie heeft een verfijnde smaak, met een geur van hout en peperkoek. Jammm!

4. Laat room en suiker staan

Geen zorgen… We zullen niet aanbevelen enkel en alleen zwarte koffie te drinken, behalve als je dat natuurlijk het lekkerste vindt. Er zijn alleen enorm veel andere manieren om je zoete en romige kopje koffie te drinken, zonder geraffineerde suiker en verzadigd vet te gebruiken.

Melk zonder zuivel, zoals ongezoete kokosmelk en amandelmelk, kan enorm lekker zijn als toevoeging aan je kopje koffie en heeft een hogere concentratie aan plantaardige, gezond-voor-je-hart-vetten. Kijk bijvoorbeeld ook eens hoe het is om manuka honing of kokosboter te gebruiken in plaats van suiker en crème.

Koffie-ochtendroutine gezonder3

5. Eet iets alvorens of tijdens het drinken

Door de cafeïne in koffie worden er signalen naar je lichaam gestuurd, waardoor suiker in je bloedbaan vrijkomt en afscheiding van insuline prompt. Aangezien de primaire functie van insuline is om glucose om te zetten, kan koffie drinken op een lege maag zorgen voor een daling in je bloedsuiker. Dit kan vervolgens weer leiden tot een energiedip, waardoor je je dag op een lastige manier begint. Een maaltijd eten voordat je je koffie neemt, kan enorm helpen om deze negatieve effecten voor te zijn.

Als je niet zoveel kunt eten voordat je je koffie neemt, zorg er dan in ieder geval voor dat je tegelijkertijd iets kleins inneemt.

6. Geniet langzaam

In veel culturen is koffie drinken eerder een ritueel dan een onbewuste gewoonte, en niet zonder reden. Teveel koffie drinken kan zorgen voor een cafeïne-overload, waardoor je zenuwstelstel wordt belast. In plaats van je kopje koffie in haast te drinken, neem de tijd om echt bewust te genieten van de smaak, geur en sensaties. Op deze manier zal je de ervaring van je kopje koffie veel bewuster meemaken en je zult je ook bewuster zijn van het effect op het kopje koffie op je lichaam.

Zo zul je gaan merken dat, wanneer je normaal gesproken enkele kopjes koffie nodig hebt, een enkel kopje misschien wel voldoende is voor je energy boost en je complete zintuigelijke voldoening geeft.

Wat neem jij mee in je nieuwe koffie-ochtendroutine?

Reageer ook