De tofste pop-up shop in de Kalverstraat – OOIT!

New pop-up shop in town! Als je in de Kalverstraat bent deze dagen, vergeet dan niet een kijkje te nemen in pop-up shop The Mad Rush. Eindelijk eens wat anders dan de doorsnee-winkel!

Of wacht… wat zie je er eigenlijk?

The Mad Rush 2

Aan de voorkant ziet het eruit als een nieuwe, hippe kledingwinkel. Mooie outfits in de etalage, rekken vol kleding, cactussen en Perzische tapijten. Bezoekers worden gestimuleerd om een deur door te gaan: om te passen en de rest van de collectie te zien. Wanneer ze door de deur gaan, staan ze ineens oog in oog met de harde realiteit achter fast fashion. In de krappe ruimte zijn zes vrouwen aan het werk. In een hoog werktempo naaien, stikken en strijken ze de tasjes, die later te koop worden aangeboden. In de ruimte is het warm, benauwd, muf en om je heen zie je levensgrote beelden van hoe het er in de echte fabrieken aan toe gaat. De vrouwen zijn Westers, hun gezichten half verborgen achter mondkapjes. Ze maken geen contact met het publiek. Bezoekers manoeuvreren zich langs de zwoegende vrouwen naar de uitgang.

The Mad Rush blijkt een sweatshop.
Een winkel zodat je ziet hoe de rest van de kleding (uit diezelfde straat) daadwerkelijk gemaakt wordt. De campagne laat jonge consumenten inzien en ervaren dat ze zelf invloed hebben op de activiteiten van kledingmerken en de situatie in ontwikkelingslanden. Ondanks hun successen is een ander koopgedrag van de Westerse consument hard nodig. Bezoekers verlaten de conceptstore dan ook niet met lege handen: genoeg tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een on-the-spot gezeefdrukt tasje – gemaakt door de vrouwen in de sweatshop – waarvan je zelf de prijs mag bepalen.

Extreme overuren, onveilige situaties en hongerlonen zijn nog altijd een realiteit voor de vele vrouwen en meisjes die in kledingfabrieken werken. Onder de noemer Women Power Fashion organiseren Schone Kleren Campagne en Mama Cash dit jaar samen een aantal activiteiten om dit onrecht onder de aandacht te brengen en mogelijkheden te bieden om hier iets aan te doen. De pop-up shop is hier een voorbeeld van.

The Mad Rush is van 11 t/m 15 mei 2016 te bezoeken op Kalverstraat 101 in Amsterdam. Ga voor meer info naar www.schonekleren.nl.

Lees ook:

Je kunt mij persoonlijk volgen op Instagram en YouTube.
Je kunt Moderne Hippies volgen op Facebook, Instagram, YouTube en Twitter.

Foto’s: Het PR Bureau

3 reacties

Vera -

Wat een goed initiatief! En ook nog in de Kalverstaat, het hart van alle fast fashion ketens. Geweldig!

Suus -

OH MY GOD. Dit is zo TOF! Ik word er gewoon een beetje hyper van haha. En dat in de Kalverstraat! Als maar een iemand zich bewust wordt van de fast fashion industrie en het koopgedrag gaat veranderen, is de missie al zo geslaagd. Wat een heldinnen.

Jennifer -

Ja echt een goed idee! Ik mijd de Kalverstraat bewust omdat ik geen fast fashion wil kopen (dus voor dit concept echt de perfecte locatie die straat) maar misschien dat ik voor deze keer een uitzondering maak. Lijkt me héél vreemd om te zien maar misschien komt het besef dan nog meer dat het echt zo is en dat wíj dat kunnen veranderen. Ik dacht eerst altijd dat als ik in mijn eentje stop met fast fashion er heus niks gaat veranderen, maar als íédereen zo denkt dan verandert er pas niks

Reageer ook