Interview // De 5 W’s achter The Backpacker Intern

Net als Marte zag ik via social media ineens allerlei updates voorbijkomen over The Backpacker Intern. Ik was meteen geïntrigeerd. Een wild idee waarvan je denkt; waarom ben ik daar zelf niet op gekomen! Briljant, avontuurlijk en ontzettend inspirerend. Daarom wilde ik Mark van der Heijden graag spreken en gelukkig kon hij op de valreep -tussen alle last-minute voorbereidingen en afscheidsborrels door- wat tijd vrij maken! Ik was benieuwd naar de zogenaamde 5W’s achter The Backpacker Intern: wie, wat, wanneer, waar en vooral waarom? Lees je mee?

Wie is Mark/ The Backpacker Intern?
“Om maar gewoon bij het begin te beginnen, ik ben geboren in Eindje, also known as Eindhoven. Verder zou ik mezelf omschrijven als openminded en ondernemend. Ik houd van tennis, snowboarden, mediteren en natuurlijk van muziek, met name indie/techno/deephouse. Inmiddels ben ik ruim zes jaar werkzaam in Amsterdam als Creative Copywriter. Daarnaast geef ik ook nog les op de JUNIOR* Academie voor Advertising en ben ik organisator van Creatives, Cocktails & Dreams.”

Wat is het plan?
“Vanaf januari 2014 ga ik de wereld over reizen als ‘The Backpacker Intern’. Ik ga bureaus, merken en goede doelen helpen in ruil voor eten en een slaapplek.”

backpacker

Wanneer gaat het allemaal plaatsvinden? En wanneer heb je dit eigenlijk besloten?
“Ik vertrek morgen al [vandaag (13 januari) zit Mark al ruimschoots in het vliegtuig naar Azië]. Ik heb het ongeveer een half jaar geleden bedacht en dat is langzaamaan behoorlijk uit de klauwen gelopen. Eigenlijk heb ik nog niks gedaan en ik krijg nu al reacties van over de hele wereld binnen: Dubai, India, Stockholm, Canada, Mexico, Sydney en ga zo maar door! Het zijn inmiddels zoveel reacties, dat ik qua aanbod zo de komende twee jaar stage kan lopen bij allerlei toffe bedrijven over de hele wereld. Maar ik volg gewoon mijn gevoel en kijk wel hoe het loopt, omdat ik het zelf bedacht heb schrijf ik ook zelf de regels. Mocht ik er in het ergste geval geen zin meer in hebben, kan ik altijd nog ergens op Hawaii keihard gaan chillen. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren hoor, daarvoor vind ik het waarschijnlijk veel te leuk!”

Waar ga je allemaal heen?
“Voor het eerste half jaar heb ik een aantal losse tickets geboekt. Dat brengt me op de volgende bestemmingen: Thailand, Cambodia, Indonesia, Taiwan, Hawaii, Los Angeles, Las Vegas, San Francisco, Portland, Vancouver, Seattle, New York en Reykjavick. Daarna ben ik weer even terug in Amsterdam, om vervolgens een paar dagen later met JongeHonden (organisatie voor jong reclametalent) naar het Lions Festival of Creativity in Cannes te gaan. Ik heb twee jaar in het bestuur gezeten en mag nog één keer mee als bedankje. Op dit moment heb ik het plan in mijn hoofd om dan met m’n backpack naar Cannes te gaan en vanuit daar mijn volgende stageplek te regelen. Dat moet vast goed komen, aangezien het de belangrijkste week voor de hele reclamewereld is; alle big boys zijn er – een soort Oscars van de reclame is het. Wat er precies op mijn pad komt weet ik niet, maar dat avontuurlijke vind ik juist het mooie!”

De laatste W van waarom… Ik denk na jouw verhaal nu eerder waarom niet! Maar ben toch benieuwd hoe je op het idee bent gekomen?
“In eerste instantie wilde ik gewoon even lekker in mijn eentje reizen. Ik ben nooit langer dan vier weken weg geweest en ook nog nooit alleen. Toen mijn wilde plannen eenmaal op papier stonden ging ik naar KILROY om wat informatie in te winnen over tickets. Daar bleek al snel dat mijn droom uiteenspatte, aangezien mijn budget niet echt in de buurt kwam van hetgeen ik wilde gaan doen. Balen. Maar al snel ging ik nadenken hoe ik hier een oplossing voor kon vinden. Ik dacht bijvoorbeeld aan een sponsor, dat ik de hele reis in een gesponsorde outfit zou doen. Of dat ik zou gaan bloggen over mijn reis. Totdat ik besefte dat je niet per se geld nodig hebt om dingen voor elkaar te krijgen. Ik besloot om mijn kennis en ervaring in te gaan zetten als stagiair bij bureaus, merken en goede doelen. Niet voor geld. Wel voor eten en een slaapplek. Creativiteit in ruil voor de primaire levensbehoeften. Dat voelt goed!”

Nogmaals dank voor het delen Mark, we are definitely inspired en gaan je met veel belangstelling volgen.

Volg Mark op Facebook en via www.thebackpackerintern.com

http://vimeo.com/82620037

PS omdat het maandag is ook nog even een snelle ‘op stap met Anouk-tip’ voor aankomend weekend, een event dat geïnspireerd is op een out-of-the-box project van een andere reclameman: de Amsterdamse Hotelnacht. Lees hier mijn aankondiging en review van vorig jaar en check de website voor het programma van deze tweede editie (18+19 januari 2014).