Zou jij een T-shirt van 2 euro kopen?

Deze nietsvermoedende shoppers kregen meer dan waar ze op hadden gerekend, toen ze een eenvoudig wit T-shirt bij de automaat kochten:

https://www.youtube.com/watch?v=KfANs2y_frk

Je bent aan het winkelen en ziet een pop-up automaat waar T-shirts van 2 euro worden verkocht. Hup: geld erin, maat selecteren. Opeens begint er een filmpje, waarin de ‘werkelijke kosten’ van het T-shirt worden vertoond: een grimmige momentopname van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de persoon die het heeft gemaakt en die minder dan het minimumloon verdient.

Je krijgt de keuze om al dan niet door te gaan met de aankoop of om je geld te doneren aan een goed doel die de uitgebuite arbeiders steunt.

Wat zou jij doen?

Vandaag markeert het begin van de Fashion Revolution Week, een antwoord op de catastrofistisch ineenstorting van de Rana Plaza fabriekscomplex in Bangladesh, dat zorgde voor 1134 mensen doden en 2.500 gewonden, op 24 april in 2013.

Ook dit jaar kan je weer mee doen met de Fashion Revolution: waar we voorheen een Fashion Revolution Day hadden, is er nu de Week (meer daarover: hier). Helpen doe je zo:

Pak een kledingstuk, maak een ‘label selfie’, tag het merk en vraag: #whomademyclothes?

Oprichter van de Fashion Revolution, Carry Somers, zegt dat voor iedere persoon die meedoet, het 10.000 mensen representeert die hetzelfde denken, maar er niets aan doen. Somers is van mening dat transparantie de eerste stap is om de fast fashion industrie te veranderen: “Als consumenten hebben we ongelofelijk veel macht, als we kiezen om het te gebruiken.”

Doe je mee?

FYI: 8 van de 10 mensen drukten op ‘doneren’.

Deze week staat Moderne Hippies in het teken van de Fashion Revolution Week. Houd de website in de gaten voor meer nieuws & tips!

Reageer ook