Boek: Review // Men, Money and Chocolate

Men Money and Chocolate Review 2

Heel gek: ik ging naar Thailand zonder boek. Iedere keer als ik dat mezelf hoor zeggen, klopt er iets niet. Ik schaamde me er zelfs ook een beetje voor. “Niet zo intellectueel verantwoord, Marte!” dacht ik dan. Omdat ik zo spontaan met m’n vriendje naar de andere kant van de wereld vertrok, heb ik schijnbaar helemaal niet stilgestaan bij het feit dat ik dan wel de tijd heb neem om een boek te lezen. Terwijl er nog tig boeken in m’n kast liggen om gelezen te worden! Suf suf suf.

De laatste week van ons verblijf hadden we ons officieel vakantie gegeven. We namen de boot van Ko Phangan naar Ko Samui en pakten daar een superdeluxe resort. Even de hippie in heels uithangen, zeg maar (rustig maar: ik had niet eens hakken bij me). De maand ervoor bleef ik werken aan Moderne Hippies en was ik begonnen aan een e-book; mijn vriend had fulltime Muay Thai trainingen gedaan. Voor onze familie klonk het ietwat vreemd, maar voor ons niet: we waren oprecht toe aan wat rust! En sinds we toch op een tropisch eiland zaten, konden we net zo goed beslissen daar een weekje “vakantie te nemen”. En zo begon mijn weekje offline. Het moment dat ik al helemaal een boek begon te missen.

En toen was het wonder daar: er bleek een boeken(ruil)kast te zijn in het luxe resort! Iets waar ik extra vrolijk van werd, omdat ik het daar helemaal niet had verwacht. Zo’n half uur ging ik alle boeken na: zit er iets voor me tussen wat me trekt? Telkens zag ik een boek, die door m’n ogen werd getrokken, maar ik er niet uit wilde pakken vanwege de naam: “Men, Money and Chocolate”. Als er één ding is waar ik een hekel aan heb, zijn het foute boekennamen. En dit was er zeker weten één.

Ik las de achterkant en… ik was verkocht. Ik wilde er het liefste niet te snel over doen, maar ik las het boek binnen een paar uur uit. Ik heb de laatste hoofdstukjes bewaard voor de volgende dag, zodat ik in ieder geval ‘verspreid’ over mijn week iets inspirerends had gelezen.

Men Money and Chocolate Review 1

*Excuus voor de slechte foto’s. Mijn spiegelreflexcamera is in Thailand stuk gegaan en ik heb het boek niet naar Nederland meegenomen maar netjes teruggelegd in de kast. Bij zo’n boek heb ik altijd het gevoel dat het dan juist de bedoeling is dat iemand anders dat weer leest.

In het boek maken we kennis met Maya: in de dertig en met een maatje meer. Ze werkt in haar eigen koffie, cupcake- en lekkernijenshop, die ze met moeite draaiende weet te houden. Het liefst had ze ook allang een relatie gehad. Die optelsom zorgt ervoor dat ze alleen maar meer eet en nog meer eet. Dat, terwijl ze het liefste schrijfster zou worden en boeken uit zou willen brengen. Dan komt er op een dag een schattig, oud vrouwtje haar zaak binnenlopen, die haar mind op z’n kop zet. Ze lijkt bijna wel een ‘guardian angel’ te zijn en alleen maar de juiste antwoorden te geven over… het leven. Hierna zie je Maya een weg inslaan van enorme ups en downs met diverse inspirerende mensen die als vanzelf op haar pad komen.

Ik wil er niet teveel vertellen over de details, maar… Wat een fijn boekje! Ik houd van boeken waarbij ik iemand zijn hart of droom zie volgen. Sommige mensen denken altijd dat ik dat ‘uit mezelf’ (ook) zo goed kan, maar het leven blijft balanceren. Ik ben ook wel eens de weg kwijt! Het blijft voor mij – en ik denk daarom voor iedereen – ontzettend inspirerend en motiverend om het verhaal van een ander te lezen.

Ik werd er in ieder geval vrolijk van. Het boek is misschien een beetje ‘simpel’, maar het bood voor mij zeker weer wat extra inspiratie. Menna van Praag erkent in het boek dat het deels autobiografisch is, en daardoor is het extra leuk om te lezen. Ik nam ook een kijkje op haar website en kwam daar een leuke video tegen van haarzelf. Hierin vertelt ze ze zelf over haar boek:

Ik vond het boekje heel lekker lezen in het Engels, maar er is ook een Nederlands exemplaar: Mannen, geld & chocola.

Een typisch geval van “Don’t judge a book by it’s cover”. Het heeft mijn week en mijn trip naar Thailand in ieder geval helemaal compleet gemaakt.

Q: Ben jij er benieuwd naar geworden?