DAGBOEK

Het Grote Moderne Hippies Onderzoek: De Uitslag!

Laatst heb ik jullie gevraagd een enquête in te vullen. Dik 300 van jullie hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Super bedankt hiervoor, dit waardeer ik echt ontzettend! In dit artikel deel ik de resultaten van de enquête met jullie.

Het Grote Moderne Hippies Onderzoek Uitslag

Bron foto

Ik hoop dat ik aan de hand van mijn eigen speerpunten en jullie feedback de komende tijd weer een hele mooie kant op kan gaan met Moderne Hippies. Ik heb zelf veel ideeën en veranderingen in gedachten, en daardoor is het nu extra fijn om te weten of jullie daarop zitten te wachten of niet. Meestal luister ik naar m’n gevoel omtrent de website en tot op heden ben ik daar eigenlijk alleen maar door gegroeid. Extra leuk is dan ook wel dat ik heel veel herken in ‘mijn volger’. Ik geef jullie een beetje herkenning, en ik identificeer me juist weer met jullie. Makes total sense, maar toch is het heel tof om te zien. (Toffer dan tof, echt!)

Lezers

Zoals verwacht zijn de meesten van jullie vrouw (94,7%!). Slechts 5% van de enquête is ingevuld door een man. De grootste groep bezoekers zit tussen de 21-35 jaar (77,4%). Toch zijn er ook lezers onder de 15 jaar en boven de 40, dus de leeftijd loopt eigenlijk ook echt uiteen. 47,8% doet of deed een HBO opleiding, 31,6% een WO opleiding en 13,5% een MBO opleiding. 61,3% is flexitariër, gevolgd op 19% vleeseter, 15% vegetariër en 4,3% veganist. Toch grappig, aangezien ikzelf ook flexitariër ben en toch nog vaak vervelende opmerkingen krijg dat “hippies toch geen vlees eten”. Het is bevestigd: de doelgroep heeft dezelfde denkwijze als ik. Ik ben namelijk 95% van mijn tijd vegetariër en zal daar altijd de voorkeur naar hebben (en ben het 10 jaar van mijn leven geweest) maar heb het lichamelijk af en toe nodig om me sterk te voelen en niet te snel ziek te worden. Als ik vlees eet, is het 95% van de tijd een biologisch en verantwoord stukje, ik eet bijv. dan het liefst MRIJ vlees. Ik moet me op dit soort momenten wat minder aangevallen voelen en voel jullie mentale support, maar ik wil het bij deze toch maar eens benadrukken. Oorspronkelijk begon Moderne Hippies namelijk met het schrijven over bewustwording waar je eten vandaan kwam, en steunden we initiatieven als Koopeenkoe; tegenwoordig ben ik bijna bang om dit soort onderwerpen aan te snijden vanwege de ‘naam’ Moderne Hippies.

47,3% doet wel eens milieuvriendelijke dingen (bijvoorbeeld weinig/geen vlees eten, afval scheiden, etc.), gevolgd op 34,7% die het mileu erg belangrijk vindt en er regelmatig mee bezig is. Interessant is dat 17,7% een milieuvriendelijke lifestyle wel interesseert, maar er zelf nog niet zo mee bezig is. Wellicht dat ik daar dus wat meer mee kan gaan doen.

Moderne Hippies

Moderne Hippies zat in een lichtelijke identiteitscrisis. Ik organiseerde van 2011 tot 2014 evenementen vanuit deze website en maakte een platform om over deze merken te praten, om vervolgens in 2015 te stoppen met de evenementen en er een (persoonlijke) blog van te maken en me wilde gaan specialiseren in de online wereld (als zzp-er). Ik snap dat dat allemaal lichtelijk verwarrend is. Daarom was ik zo benieuwd: hoe wordt Moderne Hippies nu gelezen? 75,3% leest Moderne Hippies als (persoonlijk) blog, 17,3% als magazine. Op de vraag of jullie Moderne Hippies liever persoonlijker (vanuit mij) of magazine-style (met meer gastbloggers) zouden willen zien, is het geen wonder dat ik deze vraag persoonlijk ook zo moeilijk te beantwoorden vind. 46% ziet Moderne Hippies namelijk liever persoonlijker worden, 36,7% meer als magazine. Dit ligt toch nog best dicht bij elkaar, dus helaas vergemakkelijkt dat de vraag niet. Gelukkig vindt 91,7% het leuk dat er gastbloggers zijn. 57,9% heeft het gevoel dat ze me ‘mwoah’ (matig) kennen. 25,8% vindt wel dat me kennen, en 16,4% vindt van niet. Tegelijkertijd maakt het 50% niet uit of ik nou persoonlijker zou worden of niet, maar 34,7% heeft liever van wel.

Het Grote Moderne Hippies Onderzoek Uitslag 2

Bron foto

Categorieën

Gelukkig worden heel veel categorieën leuk gevonden, maar “inspiratie” wint het met 70%! Gevolgd op “reizen” (64,7%), “hotspots” (41%), “eten” (41%), “dagboek” (40,7%) en “mode & beauty” (34,7%). Als hoofdreden om Moderne Hippies te bezoeken is het antwoord van 62% dan ook: “van alles wat”. Een mix van onderwerpen vindt de meerderheid dus fijn. Ergens ben ik daar heel blij mee: ik kan zelf namelijk ook geen keuze maken en vind van alles leuk. Ik kan echt jaloers zijn op foodbloggers of reisbloggers: zij hebben tenminste een focus! Maar gelukkig heeft de meerderheid van mijn bezoeker hetzelfde ‘probleem’… 😉 Het gaat om een mind- en lifestyle, en dat omvat van alles wat je doet, wat je eet, hoe je reist… Dus ja: dat is breed!

Frequentie & bron

57% bezoekt de website wekelijks, 19,3% maandelijks en 18,7% dagelijks. 49% wordt op de hoogte gebracht via Facebook, 20,3% bezoekt de site wanneer het hij/zij uitkomt (als favoriet in de browser of adres direct intypen). 15,3 % wordt via Bloglovin’ op de hoogte gesteld en 7,7% via Instagram. Opvallend voor mij, is dat 50,3% de website een tijdje (enkele maanden) volgt. Dit klopt ook wel; sinds een paar maanden groeit m’n unieke bereik opeens ontzettend. Maar dat 50,3% van jullie de website sinds dit jaar kennen, terwijl ik al 4 jaar ‘in de lucht ben’ vind ik zo’n gek idee, maar zo ontzettend leuk! 32,3% volgt de website al best lang (een paar jaar) en 13,7% nog niet zo lang (minder dan een maand; welkom!). 3,7% is hardcore trouwe fan en volgt de website al meer dan 3 jaar.

Engelstalig

Eén van de onderdelen waar ik mee bezig ben, is het vertalen van de website. Liselore helpt me daar ontzettend goed bij. De voornaamste reden hiervoor is dat ik veel vrienden in het buitenland heb en ik mijn ‘lotgenoten’ vaak tegenkom terwijl ik op reis ben. Ik wil juist die mensen graag bereiken, want ik weet dat er veel meer lotgenoten over de hele wereld zitten die bepaalde opvattingen en zienswijzen delen. Logischerwijze zou dan ook de naam en de URL gaan veranderen, wat het allemaal nog even 100 x spannender maakt. Bij 58% gaat de voorkeur er naar uit dat de website tweetalig is en blijft, zodat ze de Nederlandse artikelen kunnen blijven lezen. 39% zou het geen enkel probleem vinden als ze alleen in het Engels te lezen zouden zijn. Dit vind ik oprecht een dilemma!

Reviews en advertorials

84,3% vindt het duidelijk en transparant genoeg dat ik een zinnetje onderaan een artikel met een link naar een disclaimer zet, als er sprake is van een review of een gesponsord artikel. 12% heeft hier geen mening over en 3,7% vindt het onduidelijk. In de comments kwam naar voren dat sommige mensen bijvoorbeeld de voorkeur genieten dat het aan het begin van het artikel zou staan. Ook kreeg ik commentaar over dat advertorials niet bij de ‘hippie-gedachte’ passen of bepaalde onderwerpen niet goed vinden passen. Hier wil ik graag extra bij benadrukken dat ik altijd kieskeurig blijf rondom advertorials en me altijd afvraag of ik het moet doen. Het is soms enorm lastig om jullie de wereld achter de schermen te laten zien van het bloggen, maar onthoud vooral dat er veel aanbiedingen worden gedaan en dat ik ook “nee” zeg tegen opdrachten. Als ik “ja” zeg, is dat omdat ik het product zelf ook gebruik of heb gebruikt. Ik investeer enorm (enoooorm) veel tijd in deze website en dat heb ik heel erg lang compleet vrijwillig gedaan. Als ik geen advertorials zou hebben, zou de website in z’n geheel niet meer kunnen bestaan. Wat hebben jullie dan liever? Dat vraag ik me soms echt af.

Het Grote Moderne Hippies Onderzoek Uitslag 3

Bron foto

Verbeterpunten & speerpunten

Och man, wat vond ik dit gedeelte van het onderzoek spannend! Gelukkig viel het allemaal reuze mee, met heel erg veel “ga zo door!!” en “lekker je eigen ding blijven doen!” kan m’n geluk niet op. Er zijn mensen die heilig in me geloven, mensen die na een paar weken het ‘gevoel’ van de website al haarfijn begrepen en er zijn mensen die vinden dat ik bijv. een glossy moet gaan uitbrengen. Haha. Zo lief. Echt niet te doen. Helaas zijn er altijd persoonlijke voorkeuren, waarbij de één bijvoorbeeld heeft dat ik veel meer met video en vlogs moet doen en de ander er niets mee heeft. Het komt erop neer dat ik nooit iedereen even blij kan maken, en dat ik dus vooral moet blijven doen wat ik zelf leuk vind om te maken en wat naar mijn idee ‘klopt’. Ik verander en daarmee mijn bezoeker waarschijnlijk ook altijd.

Natuurlijk ga ik met jullie feedback aan de slag. As we speak ben ik aan het praten over een nieuw webdesign en dit zal ergens aankomende maanden gaan plaatsvinden. (Spannend!) Het ‘grauwe’ grijze beeld, de onduidelijkheid wie het artikel nou heeft geschreven, een nieuw logo, of het een advertorial is of niet: dit zal in het nieuwe webdesign allemaal een stuk duidelijker naar voren komen. Met het nieuwe design zal de site ook goed te zijn op ieder apparaat. Werk aan de winkel dus. Ik kan niet wachten!

Qua onderwerpen waren er vooral mensen die “mindstyle” en “mode” meer naar voren zouden willen zien komen. Nu heb ik het gevoel dat ik de afgelopen maanden persoonlijker ben geworden, neem alleen de Polaroid Wall en Het Virtuele Notitieboekje. Maar jullie willen nog meer persoonlijke artikelen: over hoe ik in het leven sta, over hoe het er achter de schermen allemaal bij mij aan toe gaat, wat er bij mij fout gaat, hoe mijn werkdag eruit ziet, enzovoort. Ik vraag me soms zelf af in hoeverre anderen daarop zitten te wachten en schrijf meestal nog steeds ‘praktische’ artikelen die ik vanuit mijn eigen levenservaring kan delen, dus ik ga nadenken over een goede middenweg. Daarnaast willen veel mensen graag meer inspiratie opdoen rondom outfits: duurzame mode op een leuke manier kunnen stylen, meer OOTD’s, het bohemian styltje met een maatje meer, enzovoort. Leuke onderwerpen waar ik in de toekomst wat mee kan.

O ja, dan voor de duidelijkheid:

  • Er zit een ‘bug’ in mijn Bloglovin’ account waardoor de eerste foto soms niet wordt ‘gepakt’. Hierdoor is er altijd een standaard foto te zien die Bloglovin’ zelf erin zet. Voor de mensen die dit hebben achtergelaten als comment: dank hiervoor! Ik hoop stiekem dat dit probleem is opgelost als er achter de schermen een nieuw webdesign wordt gemaakt.
  • Gastbloggers zijn gastbloggers. We proberen onderling afspraken te maken hoe vaak ze iets aanleveren, maar het komt vaak genoeg voor dat ze opeens te druk zijn en zich niet aan de deadlines houden. Het is dus voor mij heel moeilijk hierin regelmaat te vinden, maar ik begrijp dat het voor jullie verwarrend kan werken. Jullie missen bijvoorbeeld de verhalen van Chanti, maar Chanti is vorig jaar spontaan naar Marokko vertrokken en liet een tijd niets van zich horen. Ze was eigenlijk spontaan van de aardbodem verdwenen. Daar kan ik dan helaas ook helemaal niets mee… Het is niet dat ik niet wil dat ze terugkomt! Dat is het risico om gastbloggers ‘aan te nemen’. Zij scheppen een verwachting (zeker als ze een vaste rubriek proberen te maken) en als er opeens niet meer wordt geschreven is dat raar. Ik probeer er momenteel met nieuwe gastbloggers wel erg goed rekening mee te houden, want ik heb volgers om rekening mee te houden 🙂 Weet dat als jullie ze missen, ik ze vaak ook mis, maar ik hun niks kan ‘opleggen’.
  • Voor sommige mensen is het onduidelijk wanneer wat online komt. Omdat alle onderwerpen van de site dus alle kanten opgaat, is dit ook iedere dag weer een verrassing. Dat vind ik leuk en het beperkt me ook niet. Ik heb soms periodes gehad dat ‘zondag = reisdag’ was, bijvoorbeeld, maar ik merkte dat dat onder deed aan m’n creativiteit. Ik houd het liever dus ook open en schrijf stukjes waar ik zelf compleet achtersta. Ik probeer iedere dag om 07.00 uur een nieuw artikel online te zetten; dat is de regelmaat die ik kan bieden. Dit wordt altijd in de ochtend of in de middag gedeeld op Facebook, dus daar kun je ook van op aan. Als je niks wilt missen op Facebook, kun je het beste op “Meldingen ontvangen” klikken onder “Vind ik leuk”. Dit doe ik zelf ook bij enkele blogs, en is voor mij de ideale manier om in de gaten houden wat er online staat.

Heel erg bedankt voor alle tips, verbeterpunten en lieve complimenten! En ik hoop ook dat ik met dit artikel eventuele onduidelijkheden heb opgeklaard. Mocht je nu toch nog denken: helemaal vergeten te zeggen, dan mag je het altijd nog laten weten in een comment of mailtje.

Wat vinden jullie van de uitkomsten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.