Poppy’s Parade // Hippie-style meets modern life

De beste ideeën zijn vaak enorm simpel. Poppy’s Parade is daar een goed voorbeeld van: ze verkopen namelijk vintage kleding via Facebook. De pagina groeit gemiddeld iedere dag met 15 tot 50 likes. Het concept is simpel: ‘Leuke vintage kleding voor mooie prijzen. Alleen via Facebook te koop, geen verzendkosten.’ De regels zijn nog simpeler. Onder de foto schrijf je *VERKOCHT*. Als je de eerste bent, is het item van jou.

Afgezien van de informatie op de Facebook pagina, is er verder nog niet veel bekend over Poppy’s Parade. Reden voor een interview!

Het begin

Poppy’s Parade is opgericht door drie zussen: Eva (28, uitgeefmanager bij TenPages.com), Marre (26, communicatieadviseur bij De Wolven) en Rosa (24, afgestudeerd in Fysiotherapie en Gezondheidswetenschappen en werkzoekende). Ik had de eer om een aantal vragen aan Eva te stellen. Eva begint te vertellen over de oorsprong van Poppy’s Parade: ‘Rosa heeft een half jaar in Australië gewoond. Daar werd ze door een Australisch vriendinnetje gewezen op de Facebook pagina van Ruby Red Vintage Dress.’ Rosa bleek hooked te zijn aan de pagina. ‘Het leek haar leuk zoiets in Nederland te doen. Het idee is dus hetzelfde, maar onze invulling is heel anders. Zo posten wij de items per keer, terwijl op de Australische site veel foto’s in een keer worden geüpload.’

Afgelopen zomer zijn de zussen in actie gekomen. ‘We hebben dus kleren ingekocht en foto’s gemaakt, waarna we vervolgens in september ‘live’ zijn gegaan. Heel spannend was dat.’ De kleren worden op verschillende plaatsen ingekocht: ‘Inmiddels hebben we wel een aantal vaste adresjes, maar we ontdekken ook steeds nieuwe adressen. Af en toe krijgen we kleren van mensen om ons heen, ook van oma Pop. Pop is overigens de koosnaam van onze oma. Maar de ‘echte’ Poppy’s vinden we toch wel zonde om te verkopen’, aldus Eva.

Poppy

‘Oma Pop is half Indonesisch en het was in Nederlands-Indië een vrij gebruikelijke bijnaam voor jonge kindjes die er popperig uitzagen.’ Eva geeft twee redenen waarom ze hun bedrijfje naar hun oma hebben vernoemd: ‘Ten eerste vinden we het een leuke en lieve naam, daarnaast is onze oma echt een inspiratiebron voor ons. Ze ziet er altijd heel mooi uit. Ze is nu 91 en ze weet zich nog altijd heel goed te kleden.’ De toevoeging ‘Parade’ (uitgesproken op z’n Engels) vonden ze ‘gewoon heel leuk. Het is ook een soort parade van leuke items en het allitereert lekker.’

Het wordt snel duidelijk dat de dames alles nog compleet in eigen hand hebben. Eva maakt de foto’s en Marre en Rosa staan vaak model. ‘We vragen ook wel eens vriendinnetjes, als een van ons bijvoorbeeld op vakantie is of een enorme pukkel op haar neus heeft’, aldus Eva.

Zussen

Wanneer ik vraag of ze niet gek wordt om samen met haar zussen samen te werken, antwoordt ze: ‘Samen een bedrijfje runnen gaat heel goed. Natuurlijk zijn er af en toe wel aanvaringen. Misschien wel vaker dan met gewone collega’s, maar dat is in onze ogen juist wel goed. We spreken en praten meteen alles uit waardoor er nooit dingen smeulen. We waren trouwens ook nooit een bedrijfje begonnen als we hadden gedacht dat het niet goed zou gaan. Familieband boven alles!’, zegt Eva. De dames komen oorspronkelijk uit Veghel (Brabant), maar wonen momenteel in Amsterdam. Ze wonen niet in hetzelfde huis, ‘dat zou wel echt iets te veel van het goede zijn’, zegt Eva. ‘Ik woon trouwens wel dicht bij Rosa, en dat is heel handig als we dingen voor Poppy’s moeten regelen.’

Toekomst

De Facebook pagina brengt nog geen brood op de plank. De wensen zijn er echter wel: ‘We willen een professionaliseringsslag doorvoeren, zodat het hopelijk eens gaat gebeuren. We vinden het overigens niet erg dat we er nog niet van kunnen rondkomen. We zijn er iedere dag gemiddeld zo’n drie uur aan kwijt. Sommige dagen ben je er uren mee bezig, de andere dag maar een uurtje. We hoeven er nog niet van rond te komen, maar we bouwen wel echt iets moois op.’

De dames hebben in ieder geval genoeg dromen voor de toekomst: ‘We zouden het wel heel gaaf vinden om samen te werken met grotere merken. Zo heeft Cos net een winkel geopend in Amsterdam, dat zou wel een merk zijn waar we graag kleren van willen dragen op onze foto’s. Maar ook merken als Acne, Samsoe & Samsoe en 3.1 Philip Lim verwelkomen wij met open armen!’.

Voor alle mensen die geen Facebook profiel hebben (en ja, die zijn er nog) is er nog hoop: ‘Facebook zal altijd ons belangrijkste kanaal blijven, want daar ligt onze kracht. Maar we sluiten niet uit dat we bijvoorbeeld ooit nog eens een webwinkel gaan openen’.

Voorlopig kunnen we er alleen via Facebook van genieten. Check hier Poppy’s Parade op Facebook!