KUNST & CULTUUR

Review // Schoonmaak van Helpling

Schoonmaken

Haat je het om schoon te maken? Onlangs kreeg ik het aanbod van Helpling om m’n huis een grote schoonmaak te geven. Tja, zo’n aanbod sla je toch niet af?

Wat is Helpling?

Helpling is een nieuw online platform voor huishoudelijke schoonmaakhulpen. Het doet mij eigenlijk een beetje denken aan Uber en AirBNB, maar dan gericht op de schoonmaak. Het leven, en bij nu de schoonmaak, word je een stuk makkelijker gemaakt. En het systeem is voor schoonmaakhulpen interessant omdat het, naast een redelijk inkomen, een groter klantenbestand biedt zodat ze minder afhankelijk zijn van individuele klanten.

Dus, hoe werkt het?

Via www.helpling.nl moet je eerst je postcode invoeren om te bekijken of er een schoonmaakster bij jou in de buurt is. De schoonmaaksters zijn door Helpling al gescreend, dus deze wordt voor je uitgekozen. Door een handig systeem kun je invullen hoeveel uren je denkt nodig te hebben, en daar betaal je dan  14,90 – per uur voor. Je kunt zelf aangeven op welke dag en welk tijdstip je graag wilt dat de schoonmaakster langskomt. Je vindt online o.a. wat je in huis moet hebben voor de schoonmaakster en wat er onder de “basis schoonmaak” valt. Ik liet de schoonmaakster gebruik maken van de producten van Lilly’s Eco Clean – producten die ik inmiddels zelf ook heb gebruikt en binnenkort ook een review over zal schrijven.

Hoe was de schoonmaak?

Ik bleek net een beetje pech te hebben, want mijn eerste ervaringen waren niet je-van-het. Bij de eerste schoonmaak die ik had geboekt, bleek de schoonmaakster spontaan een migraine-aanval te hebben. Ik werd een half uurtje nadat ik haar verwachtte gebeld: Helpling kon een schoonmaakster zoeken die zo snel mogelijk mijn kant op kon komen óf we zouden de afspraak verzetten. Ik koos voor de laatste optie in verband met andere afspraken. Balen, maar prima opgelost.

Een andere schoonmaakster arriveerde twee dagen later keurig op tijd en vroeg mij wat er allemaal moest gebeuren. Drie uur later en… Ik was eigenlijk (een beetje) teleurgesteld. De schoonmaakster had lang niet alles schoongemaakt en eigenlijk had ze nog een uur (of twee) nodig om de rest te doen.

Ik baalde als een stekker, want ik was eigenlijk helemaal niet tevreden. Toch even bellen… En daaruit bleek hoe mega klantvriendelijk Helpling was. Ze noteerden mijn ontevredenheid en de punten die ik op te merken had, en kreeg een nieuwe schoonmaak als goedmaker. Ze pronken op hun site dan ook met een “tevredenheidsgarantie”; en dat bleek bij deze terecht. De nieuwe schoonmaakster bleek perfect te zijn. Ze heeft het gehele huis kunnen doen en ze had zelfs nog tijd over. Ik was zo tevreden dat ik haar het liefst over een paar weken weer in wil zetten (ik ben inmiddels een beetje verwend geraakt denk ik, want het bespaart me toch wel heeeel veel tijd waarin ik juist weer kan werken voor Moderne Hippies). Dan moet ik via mijn boeking alleen wel haar naam doorgeven, vertelde ze me.

Mocht je een volgende keer geen zin hebben om te schrobben en te boenen, het geld ervoor over hebben en een betrouwbare schoonmaakster nodig hebben (mét tevredenheidsgarantie dus ;)): we hebben er weer een nieuw hip platform bij! Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

-xx- Marte

Je kunt me persoonlijk volgen op Instagram (@mh_marte), Twitter (@martevanliere) en Facebook (/martevanliere).

In dit artikel is sprake van een review. Lees de disclaimer voor meer info.