Boek: Tip & Win // Visuele duik tussen magische unicorns
Zoals het een echte Unicorn betaamt, begin ik dit stukje door eens lekker over mezelf te vertellen (we zijn immers de me, me, me-generatie, toch?). Nou, daar komt ‘ie!
Wat jullie misschien nog niet wisten, is dat ik naast bloggen voor Moderne Hippies, bij MARE Research werk als kwalitatief marktonderzoeker. Veel van mijn passies komen daar samen: het analyseren van menselijk gedrag (mijn fascinatie voor wat mensen drijft in het leven is dé reden dat ik psychologie heb gestudeerd), contact maken met mensen (interviewen en groepsdiscussies leiden geeft me nog altijd een enorme endorfine-boost), schrijven (al is het schrijven van rapporten met een strakke deadline in zicht niet altijd even bevorderlijk voor mijn creatieve mojo) en borrelen (‘work hard, play hard’ hoor ik mezelf steeds vaker zeggen –hoe cliché ook- dus niets lekkerder dan na een drukke werkweek stoom afblazen met toffe collega’s, inmiddels tevens vrienden)!
Bij MARE hebben we naast een berg kwalitatieve onderzoekers ook een speciale Trends & Sparks afdeling, de heldinnen achter T&S zijn Pernille Kok-Jensen en Els Dragt: deze inspirerende dames hebben onlangs een (internationaal) boek samengesteld waarvan ik zeker weet dat jullie het net zo gaaf gaan vinden als ik. Vandaar deze keer een boekentip van mij voor jullie: “Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn.” Het boek is ‘a snapshot of the weird and wonderful world of the Tumblr Generation’, oftewel een zeer visuele kijk in de leefwereld van Millenials (ook wel: Generatie Y en sinds dit boek: Unicorns!).
Pernille (links) en Els (rechts) tijdens de book launch in atelier Wittenplaats. Foto: Walter Vroegop (TEE).
“Unicorns are bold, dreamy and unfazed by the grim context in which they’re coming of age.” Uitgaande van deze omschrijving zijn wat mij betreft alle Moderne Hippies unicorns at heart (uiteraard allen even uniek en bijzonder, dat spreekt voor zich), dus dit boek zal ongetwijfeld één groot feest der herkenning zijn. Er zijn diverse trends die de basis vormen van het gedrag van onze generatie en dus ook van dit boek; één daarvan is Serendipity Seeking. Typerend voor Serendipity Seeking is de opvatting dat de reis belangrijker is dan het doel, wat weer naadloos aansluit op onze overtuiging ‘not all those who wander are lost’. Kleine gedragingen die dit illustereren zijn bijvoorbeeld weer lekker analoog gaan (die uitknop zit niet voor niets op je smartphone) of eens een andere route naar je werk nemen (er zijn zelfs apps die je ‘the path less travelled’ opsturen). Maar er is meer dat ons zo bijzonder maakt 😉 zo vind je in het boek ook foto’s van een ware twerking championship (Miley, eat your heart out), lees je dat ‘ugly the new beautiful’ is en falen het nieuwe succes; en dat alles geïllustreerd met te gekke foto’s van opkomende fotografen.
Ik samen met collega Marjolein tijdens de book launch, waar de foto’s uit het boek geëxposeerd en geveild werden. Foto: Walter Vroegop (TEE).
Onder het mom “save the best for last”: Ik mag twee boeken cadeau geven! En ‘sharing is caring’ dus we selecteren één winnaar: 1 boek voor jou en 1 om cadeau te doen/door te geven aan een ander. Wat moet je hier voor doen?
Laat onder deze blogpost een reactie achter: vertel ons wanneer jij je een ware unicorn/ moderne hippie voelt!
De uiteindelijke winnaar zal in de comments onder deze blogpost én op Facebook bekend gemaakt worden. Houd het dus goed in de gaten. Volgende week maandag 11 augustus wordt de winnaar bekendgemaakt via Twitter en wordt er op je berichtje gereageerd.
Always Be Yourself. Unless You Can Be a Unicorn. Then Always Be a Unicorn.
Auteurs: Pernille Kok-Jensen en Els Dragt
Te koop via de website van BIS Publishers (prijs: €12.90)
Liefs, Anouk