Tips om sneller in slaap te vallen

In de rubriek “We the Free” werk ik toe naar een e-book waarin ik op een persoonlijk vlak probeer uit te leggen hoe ik eerst van mezelf ben gaan houden en ik erachter kwam dat dit, voor mij, de key is tot gelukkig zijn. Ik deel in mijn e-book mijn tips & tricks om de talloze keuzes in het leven te minimaliseren en te beginnen bij… jezelf.

Yumeko Eco Bedgoed Tencel Dekbed Plantaardig1

Wie slaap heeft uitgevonden is mijn beste vriend: ik hou ervan! Ookal snap ik dat ik 1/3 van m’n gehele leven aan het slapen ben, zie ik het nooit als “m’n tijd weggooien”. Ik ben vele malen productiever en effectiever als ik een goede nachtrust heb gehad. Als kind en puber had ik altijd moeite om in slaap te komen. Toen ik klein was moest er altijd een lampje in de gang aan blijven staan. Als puber had ik geregeld last van insomnia. Tegenwoordig heb ik alleen bijna nooit meer een probleem om in slaap te komen. Hoe dat komt? Ik heb mezelf trucjes aangeleerd. Door een combinatie van tips van mijn moeder en mijn ex-vriendje heb ik voor mezelf iets aangeleerd wat altijd werkt om in slaap te vallen (mits ik doodmoe ben en gelijk in slaap val):

1. Stop! En sluit de deuren

M’n moeder leerde me vroeger, als ik nare gedachten had en ik niet in slaap kon vallen, heel hard “stop!” te roepen. Toen hardop, tegenwoordig in m’n eigen gedachten. Tegenwoordig zeg ik het überhaupt als ik aan heel veel moet denken en daardoor niet snel in slaap val. Ik besluit “stop” te zeggen tegen al m’n gedachten. Dit visualiseer ik zelfs, door al m’n gedachten te bedenken alsof ze binnenkomen in m’n hersenen door allerlei verschillende deurtjes. Ik smijt de deur dicht per gedachtegang. En als er een nieuwe aankomt, doe ik daar ook de deur van dicht. En dan…

2. Witte ruimte

Dan beland ik, gek genoeg, in een soort ‘witte ruimte’. Een ruimte waarin ik eigenlijk niets meer denk. Zodra ik weer iets nieuws denk – wat eigenlijk een heel rustige gedachte is, want het is er altijd maximaal maar een – moet ik eigenlijk zo snel mogelijk bedenken de deur daar weer dicht van te doen.

3. Luister naar je adem

Dan kom ik aan bij het laatste om volledig tot rust te komen: ik luister naar m’n adem. In die witte ruimte, waarin ik geen enkele gedachte meer toelaat, luister ik naar m’n adem. En meestal… Val ik dan binnen een paar seconden in slaap.

Meestal gaan bovenstaande stappen in een minuut, soms minder, voorbij. Soms begin ik juist met het luisteren naar m’n adem, waarna ik m’n gedachten probeer te stoppen – dit kan dus je dus ‘mixen’! Het kan voor iedereen heel persoonlijk zijn of het werkt, maar de meeste mensen aan wie ik het heb verteld hebben er echt wat aan gehad. Als je eens problemen hebt om in slaap te komen: probeer het eens.

Q: En laat me dan natuurlijk vooral weten of je er wat aan hebt gehad?

Liefs, Marte

// Je kunt me volgen op op InstagramTwitter, Facebook en Bloglovin’

3 reacties

Debby -

Ik ben zo’n slechte slaper, al mijn hele leven. Heb bij slaaptherapie verschillende tips en methodes aangeleerd, maar toen ik vorig jaar weg was kon ik het ineens loslaten en sliep ik als een roosje. Is ook een stuk makkelijker als je gewoon kunt uitslapen, haha. Nu ik hier weer in ons vliegensvlugge leven zit merk ik dat ik weer slaapproblemen krijg. Ik val niet in slaap door de kou en ben de hele dag te druk bezig met alles dus dan zit mijn hoofd nog te vol. Misschien moet ik maar weer eens met mijn slaaptherapietips aan de slag, maar de ervaring leert dat hoe meer ik bewust bezig ben met slaap, hoe minder en hoe slechter ik slaap. Voor mij werkt het om mijn gedachten te visualiseren als ballonnetjes die uit mijn hoofd vliegen en kapot knallen :’D

Manja -

Wat grappig, een witte kamer was vroeger mijn terugkomende nachtmerrie. Stop roepen is idd erg effectief, ik ben de laatste tijd bezig om de gedachten met een toverstokje weg te laten ploffen, hup in een rookwolkje lossen ze op.

Marte -

Haha, die vind ik ook heel mooi!

Reageer ook