Travel Diary // Met Nespresso naar Berlijn

img_1913.jpg

Nespresso nodigde me onlangs uit om mee te gaan naar Berlijn voor hun #ateliernespresso event. Hierdoor kon ik niet alleen in mijn geliefde stad Berlijn zijn, ik kon ook met eigen oren horen wat Nespresso me de afgelopen maanden duidelijk probeerde te maken: hellue, wij hebben ook een verháál. There’s more to us than just George. 

Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik daarmee aanmoest. Ik kende het merk als chique, mooi, de capsules en George, inderdaad. Niet zoveel mis mee, op zich, maar dat ‘verhaal’… Was het marketing? Past dat wel bij waar ik ‘voor sta’? Of zal ik in ieder geval openstaan om ernaar te luisteren? Aangezien ik steeds meer leer dat commercie hand in hand kan gaan met goed-doen in de wereld, koos ik voor het laatste.

Vorige week heb ik daarom tijdens het event de gezichten achter het merk mogen ontmoeten (helaas: geen George) en heb ik véél nieuwe kennis in me opgenomen. Dit alles vond plaats in een locatie die ik totaal niet had verwacht bij een event van Nespresso: een rauw oud gebouw in een buitenwijk van de stad. De Berlijnse ambiance en de luxe Nespresso vibe zorgden voor klinkklare perfectie.

img_1919.jpg

Tijdens de welkomst kregen we een demonstratie hoeveel verschil koffiebereiding én het type servies uitmaakt op de smaak. Resultaat? Met dezelfde koffie een totaal andere smaak. Daaruit bleek al gauw dat kleine details een groot verschil maken.

img_1916.jpg

Ook maakte ik kennis met de designer van de Pure-collectie, die vertelde vanuit welk ontwerpbureau hij werkt (welgezegd: BIG-GAME) en wat de redenen waren om een bepaald kopje zus of zo te ontwerpen.

Daar heb ik een zwak voor. Mensen die met zó veel liefde aan één ding werken, waardoor dat willekeurige item – waar je eigenlijk niet zo snel bij stilstaat – opeens echt een ding wordt. Een product waar énorm veel tijd (denk: een jaar), wijsheid (denk: dikte en vorm maakt – heel veel – uit voor warmte en smaak) en liefde (denk: nogmaals, dat jaar – voor één kopje) in is gestoken. Ik ben helemaal gek op dit soort mensen. Wat een passie.

img_1915.jpg

Vervolgens werd me het verhaal van de koffiebonen verteld: waar de bonen van Nespresso vandaan komen en hoeveel impact het klimaat en de omstandigheden heeft op de smaak van koffie. Ook kwam voorbij hoe duurzaamheid en het maken van bewuste keuzes rondom samenwerkingen invloed had en heeft op het succesvol runnen van een commercieel bedrijf. Dat laatste vond ik natuurlijk bijzonder interessant. In eerste instantie is en was Nespresso altijd een commercieel merk. Nogmaals, ik ben niet vies van commercie; maar het is en was – schijnbaar – ook altijd een bedrijf dat de afgelopen 30 (!) jaar veel liefde in zijn product stak. Er is alleen *nog* niet zo heel veel over verteld: dat luxe lifestyle gevoel is natuurlijk, vooral de afgelopen jaren, branding, branding, branding.

Van alle mensen moet ik met mijn achtergrond (studie Communicatiewetenschap, freelance campagnemanager) eigenlijk beter weten. Ik kon met mijn idealistische blik echter niet bedenken dat je niet bewust kiest om het verhaal te delen. Ik kreeg te zien hoe ze samenwerken met het Rainforest Alliance: een milieuorganisatie uit de Verenigde Staten, die ecosystemen, mensen en dieren die daarvan afhankelijk zijn, beschermt. Ook zag ik hoe ze actief samenwerken met de boeren zodat ook zíj erop vooruitgaan en heel veel waarde hechten aan langdurige relaties. De combinatie van commercie én duurzaamheid leek opeens zo vanzelfsprekend. “Gaat het niet goed met de boeren, dan gaat het simpelweg ook niet goed met ons. Gaat het niet goed met de omgeving, dan gaat het niet goed met ons.” Simpel, maar nog niet in iedere markt zo logisch.

img_1920.jpg

Daarnaast kregen we een mini-proeverij. Daaruit bleek dat de temperatuur waar de koffiebonen groeien en de omgeving enorm veel invloed heeft op de smaak van de koffie. Zo groeien de koffiebonen in Mexico in beschut gebied en zijn onderhevig aan veel regenval en de koffiebonen uit Rwanda groeien in een weids open gebied met veel zon. Ik bleek – onverwachts, met mijn liefde voor Afrika – de koffie uit Mexico het lekkerste te vinden. Over smaak valt de twisten: de andere helft van de groep bleek juist fan te zijn van Rwanda.

img_1918.jpg

Door de jaren heen zijn er ook enorm veel verschillende machines ontwikkeld. Als afsluiter van de dag kregen we de primeur van een nieuw apparaat dat verbonden kan worden aan je telefoon. Ook innovatie is een belangrijke pijler, zo blijkt.

img_1911.jpg

Goed goed, het was nog altijd maar één (volle) dag en natuurlijk zie ik niet wat de arbeidsomstandigheden in Mexico écht zijn of hoe het allemaal precies gaat – maar mijn eerste indruk is in ieder geval een beetje bijgesteld. Nespresso is niet alleen gewoon een mooi merk, there’s definitely more to it. Het mag misschien wel een commercieel massamerk zijn, opeens wordt op zo’n dag duidelijk dat er achter ieder klein dingetje een écht mens zit. Het zit ‘m juist in die liefde, details en passie, dat ervoor zorgt dat zo’n merk opeens een stuk meer inhoud krijgt. En dat vond ik best een eye-opener.

img_1914.jpg

Ik zie George al reageren: what else?!

5 reacties

Marry -

Leuk en interessant artikel!
Ik ben zelf jarenlang Nespresso-drinker geweest (want, easy en lekkere koffie!), maar heb na een paar stevige discussies met mijn (idealistische) vriend mijn apparaat weggegeven. Zet nu weer koffie in zo’n italiaans koffiepotje.
Onze discussie ging over de cups. En het afval dat geproduceerd word door ons, Nespresso-drinkende mensen, die het allemaal een supergoed idee vinden om te doen wat George doet, waaronder ikzelf. Ik ben benieuwd of ze jullie iets verteld hebben over het recyclen van de aluminium cups? Hoe ze dit doen, en hoeveel procent ook echt terugkomt en gerecycled word? Ik kan daar zelf namelijk niet zoveel over vinden online.
In ieder geval ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat normale koffie ook prima is en dat ik me hier dus geen (of, minder) zorgen hoef te maken om het afval wat ik hiermee produceer. Ook fijn dat je bij gewone losse koffie of bonen meer keuze hebt in biologisch of fairtrade :-)

Harald -

Er zijn nu ook biologisch afbreekbare cups! En de koffie smaakt net zo goed.

Frédérique -

Wauw wat super gaaf dat dit op je pad mag komen en je het met open handen aan kan pakken! Leuk om alles te lezen (én ook nog eens te zien!)

Suzanne -

Ik kende nespresso inderdaad ook als luxe merk. Tof dat er dus meer achter zit. En klinkt als een toffe trip.

Catherine -

Wat super gaaf dat je naar Berlijn toe mocht! Ik ben zelf dol op koffie en ik had al eerder van een vriend gehoord die bij Nespresso werkte dat het bedrijf inderdaad commercieel heel erg sterk was. Ik wist niet dat ze ook aan goede doelen deden, dat vind ik dan weer mooi van ze. Leuk artikel!

Reageer ook