Met de rubriek “Verbeter de Wereld” geven we willekeurige voorbeelden van ons gedrag, waarmee we proberen de wereld een klein beetje mooier te maken.
Super lang maak ik al gebruik van de roze grapefruit allesreiniger van method waar ik helemaal blij van word: niet alleen omdat ik weet dat dit merk een goed verhaal heeft, iedere keer als ik de spray gebruik, word ik intens gelukkig van de geur. Géén grap! Dat maakt het geheel toch altijd íetsje aangenamer. Extra blij werd ik dus, toen ze een samenwerking wilde opzetten met Moderne Hippies waarmee we júllie (hopelijk) ook blij kunnen maken!
Over dat verhaal
Method is een super modern merk, dat (godzijdank!) laat zien dat je geen geitenwollensokken aan hoeft te hebben om goed te doen. (Maar als je Moderne Hippies volgt weet je dat natuurlijk al-lang.) Hun vraag was: waarom zou verantwoord schoonmaken saai en kleurloos moeten zijn? Volgens method ruikt schoon naar bloemen in plaats van bleekwater, waardoor je (zo blijkt!) instantly gelukkig wordt van de geur (in plaats van dat je denkt je longen kapot te maken). Ze verkiezen plantaardige boven kwaadaardige ingrediënten en zijn volledig dierproefvrij. Ze geloven in producten die veilig zijn voor alle oppervlakken, zéker voor dat van onze aarde. De flessen zijn van 100% gerecycled plastic, wat na gebruik weer gerecycled kan worden.
Als jullie mij volgen, weten jullie dat ik ervan houd als een goed-doen-merk zich eigenlijk opstelt als ieder ander normaal merk. Het mengt zich in het geheel, waardoor de (onbewuste) consument net zo goed een product kan kopen dat bijdraagt aan een mooiere wereld. Op deze manier bereiken we gezamenlijk pas écht de massa. Dat vind ik ook de kracht van method. Ze richten zich op een duurzame lifestyle, die ook heel fijn en luxe is. Je hoeft er je persoonlijkheid of gevoel voor stijl niet voor op te offeren. Met deze producten worden schoonmaakproducten júist mooi, iets wat eigenlijk überhaupt wel uniek is, toch? Af en toe verschijnt er zelfs een exemplaar die gemaakt is door een designer! Naast dat je zonder schuldgevoelens met method je huis kan schoonmaken, staan deze producten dus ook te pronken op je keukentafel of in je badkamer.
Ze beschouwen vuil, in al zijn slijmerige, dampige, giftige en walgelijke vermommingen als publieke vijand nummer 1. Method is opgericht vanuit het geloof dat business ook kan staan voor positieve verandering en een bron kan zijn voor oplossingen voor sociale en milieuproblemen. Iets waar ik alleen maar achter sta. Wil je meer weten? Ga dan naar de website en lees daar de ‘over ons’ pagina.
Milieuvriendelijk & groen
Er is een team van technici en wetenschappers bij method in dienst om de producten zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Zij worden ook wel de “greenkeepers” van het bedrijf genoemd. Zij beoordelen alle ingrediënten in de formules om te verzekeren dat ze veilig zijn voor mens en dier met respect voor het milieu. Ze zorgen er ook voor dat de eindproducten van method biologisch afbreekbaar zijn en een minimale impact hebben op het leven in zoet en zout water. Ze voeren externe tests uit op basis van internationale normen voor de biologische afbreekbaarheid en veiligheid van de producten en zoeken continu naar nieuwe manieren om producten te maken met een minimale belasting op het milieu, zonder in te boeten op efficiëntie. Wanneer zij geen manier vinden om een product te maken dat goed werkt én veilig is, dan maken ze het niet. Zo simpel is het.
Over de oprichters
Adam Lowry en Eric Ryan zijn de bedenkers van method en leerden elkaar al kennen op jonge leeftijd. Eind jaren negentig woonden ze beiden in San Francisco, waar ze samen uren konden brainstormen over producten die ze graag opnieuw wilden uitvinden. Eric vroeg zich af waarom reinigingsmiddelen zulke slecht ontworpen verpakkingen hebben en Adam droomde van groene poetsproducten die écht werken en absoluut niet stinken. Samen kwamen de twee jeugdvrienden op het idee om de poetswereld op z’n kop te zetten met stijlvolle én ecologische producten op basis van ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Adam is een chemisch ingenieur met een graad in milieuwetenschappen, Eric is een marketing professional. Eric was er van overtuigd dat mensen reinigingsmiddelen willen die ze niet onder het aanrecht hoeven te verstoppen. Adam wist hoe je ze moest maken zónder vervuilende chemische ingrediënten. Met verenigde krachten hebben ze er hun missie van gemaakt om een volledig assortiment aan huishoudproducten te ontwikkelen die krachtig, stijlvol én duurzaam zijn. Vanuit die twee specialismen ontwikkelden ze samen method, wat nu een van de snelst groeiende bedrijven uit Amerika is. Cool verhaal, toch?
Adam en Eric werden ‘personen van het jaar 2006’ voor hun leiderschap op het gebied van niet-wrede bedrijfsvoering. In hetzelfde jaar kreeg method van PETA de ‘proggy award’ (‘proggy’ staat voor ‘progress’).
Meer dan alleen allesreiniger
Wat ik al zei: ik ben al een tijdje fan van de allesreiniger. Maar wat ik persoonlijk nog niet wist, is dat ze veel meer maken dan enkel allesreiniger en afwasmiddel. In mijn pakket zat bijvoorbeeld ook een douchereiniger, badkamerreiniger en reinigers voor houtmeubelen, roestvrijstaal en graniet. Vooral naar die laatste drie was ik benieuwd, omdat ik daar over het algemeen vrij agressieve producten voor gebruik om de boel écht goed schoon te maken. Bij deze een mini review.
Voor de reiniger voor houtmeubelen ging ik gelijk aan de slag met mijn tafel in de woonkamer. En weer: die geur! Alsof er gestrooid was met bitterkoekjes. Zó lekker! En zo bijzonder! Het werkte ook als glansmiddel (en dat was wel eens nodig) en heeft m’n tafel duidelijk ‘gevoed’. Het hout slurpte het helemaal op. Een flesje van 354 ml hiervan kost € 3,89-.
De reiniger voor roestvrijstaal en graniet roken beide naar appelboomgaard en ook dat was een compleet andere ervaring tijdens het schoonmaken. Appellikeur? Beetje wel ja. De boel knapte er compleet van op in ieder geval. M’n kraan shinet weer en m’n granieten vloer in de badkamer glanst helemaal weer. Yes, zeker tevreden mee! Ook voor deze flesjes van 354 ml betaal je € 3,89-.
De method producten kun je kopen bij de Albert Heijn en Big Green Smile.
Winnen
Deze winactie is gesloten. De winnaars hebben een e-mailtje ontvangen. Gefeliciteerd Simone, Marije en Lisa!
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met method. Net als alle artikelen die we maken, staat onze boodschap, interesse en enthousiasme in het verhaal centraal. Deze samenwerking maakt het mogelijk om nog veel meer moois te maken voor de community. Heb je vragen over hoe we samenwerken met merken? Stuur ons dan gerust een mailtje.