7 x Wat levert meditatie op?

Mediteren is goed voor je lichaam en je geest, maar wat levert het nu precies op? Die vraag ga ik vandaag vanuit een persoonlijke invalshoek behandelen.

Meer rust

Sinds ik actief mediteer, merk ik dat ik door de dagen heen (hoe chaotisch of slecht ze ook zijn) een bepaalde vorm van rust behoud. Alsof de lijntjes in m’n hersenen gestroomlijnd blijven en er eigenlijk geen echte error kan ontstaan als er iets misgaat. Herken je dat je op die momenten enorm gefrustreerd of geïrriteerd kan raken? Mediteren heeft me geholpen hier veel minder snel aan toe te geven en kalm te blijven.

Betere nachtrust

Ik slaap sowieso eigenlijk goed van mezelf, maar stel: ik heb een avond achter de laptop of een ander scherm gezeten, en ik mediteer voor 5-10 minuutjes, komt er (daar is ‘ie weer) gelijk een stuk van kalmte over me heen. Hierdoor val ik lekker snel in slaap en slaap ik goed.

In het nu leven

Ik ben groot fan van visualiseren en opschrijven waar je dankbaar voor bent: beide tools om te kijken waar je naartoe wilt of vandaan komt. Mediteren past mooi in dit plaatje, want dat helpt me juist weer enorm om in het nú te leven. Door te mediteren krijg je vaak een reminder waar je nu eigenlijk bent (letterlijk: de locatie of überhaupt in je leven)  of word je bijvoorbeeld bewust van pijntjes of spanningen in je lichaam, waar je naar gaat leren luisteren.

In balans

Mede door bovenstaande effecten heb ik door mediteren het gevoel gekregen dat ik constant gebalanceerd door het leven ga. Natuurlijk: ik wil m’n financiën op orde hebben, ik wil de boodschappen gedaan hebben en ik wil dat het huis schoongemaakt is… Maar, als alles gedaan is, voel ik me éxtra gebalanceerd door een meditatie-sessie.

Gedachtes op orde

Door te mediteren word je bewust van wie je bent of wat er gaande is in je leven, maar krijg je ook veel gedachtes op orde. In zekere zin staat mediteren er om bekend dat je ‘aan niets denkt’, maar in feite is dit maar voor zeer korte tijd mogelijk. De andere momenten komen er constant gedachtes binnen. Langzaam maar zeker leer je dat je deze gedachtes kan zien als wolken die langskomen en weer voorbij gaan.

Soms helpt het mij om na mediteren op te schrijven waar ik allemaal aan moest denken: puur als reminder wat ik graag gedaan wil of moet krijgen. Hierdoor leef ik extra in het nu, omdat ik weet wat er eigenlijk allemaal speelt in m’n leven.

Beter ademen

Met name bij geleide meditaties word je eraan herinnerd op een bepaalde manier te ademen: vaak begin je door in te ademen door je neus, en uit te ademen door je mond. Vervolgens adem je de gehele sessie door je neus, en merk je dat je weinig ademhalingen nodig hebt. Door deze oefeningen adem ik door de dag heen ook rustiger. Hierdoor voel ik me rustiger en ervaar ik bijvoorbeeld minder stress.

Alertheid

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat mediteren ‘niets’ doen is, of misschien wel een status van in slaap vallen. Eigenlijk is het juist het tegenovergestelde: je bewustzijn wordt wakker door mediteren, waardoor je alert wordt van wat er speelt of wat je nog moet doen. Aandacht, focus, met stress omgaan, impuls controle en zelfbewustzijn wordt door mediteren beter ontwikkeld.

wat-levert-meditatie-op-moderne-hippies-1

Er zijn inmiddels tig onderzoeken gedaan naar de effecten van meditatie: zo blijk je bijvoorbeeld ook meer mededogen te hebben voor anderen en sneller bereid te zijn anderen te helpen. Ook is het een van de beste manieren om te leren accepteren wie je bent. Al met al is het erg persoonlijk wat het effect voor jou zal zijn, maar als je ermee gaat beginnen… Kan ik me zo voorstellen dat één van de bovenstaande effecten zich vast voor gaat doen. Ik kan in ieder geval geen enkel negatief effect bedenken bij meditatie. Dus, waarom niet eens proberen?

De komende tijd zal de maandag in het teken staan van meditatie. Daar vertel ik je hier meer over.

Wat levert meditatie jou op? En als je nog niet mediteert, ben je nu benieuwd naar de effecten?

Je kunt mij persoonlijk volgen op Instagram en YouTube.
Je kunt Moderne Hippies volgen op FacebookInstagramYouTube en Twitter.

10 reacties

Willem -

Al 4 jaar 2x per dag meestal probeer ik smorgens 15min, savonds wel eens half uur.
Ben nu 39 jaar oud. Wist ik dit maar nog veeel eerder!
Zo dankbaar dat dit mijn dagelijkse patroon is geworden.
Leuk dat je mensen aanspoort!
Suc6 in het leven

Koen -

Goed verhaal. Ik mediteer ook. Ik probeer het dagelijks te doen, maar soms lukt het wat minder hoed. Sinds kort mediteer ik ‘s ochtends vroeg en dat bevalt erg goed. De voordelen die je noemt ervaar ik ook. Het heeft echt een goed effect op me.

Zoë -

Ik doe het ook meestal ‘s morgens, direct na het opstaan. Dat heeft enorm veel effect op de rest van m’n dag. Soms vind ik het ook heel prettig om net voor het slapen gaan te doen; inderdaad net waar je behoefte aan hebt! :) Fijn dat je het ook zo fijn vindt!

Lenneke -

Ik mediteer (nog) niet, maar ben benieuwd naar de volgende maandagen :)

Sanne -

Ik mediteer ook dagelijks sinds een paar maanden. Daarvoor deed ik het af en toe maar het werd nooit echt een gewoonte. Nu is dat het wel en het helpt mij heel erg. Ik merk dat ik minder angstig ben, minder impulsief aan al mijn automatische gewoontes toegeef, rustiger adem door de dag en inderdaad meer zicht krijg, op wat er speelt.
Ik ben wel benieuwd hoe jij mediteert. Met een app? Of zet je gewoon een timer? Doe je bepaalde technieken?

Zoë -

Mooi Sanne! En heel herkenbaar :)
Ik mediteer eigenlijk puur hoe en waar ik op dat moment behoefte aan heb; ik heb heel lang (vooral toen ik erg drukke werkweken had) iedere ochtend 5 minuten in stilte gemediteerd. Dat is dan inderdaad met de timer! Nu ik iets meer tijd kan nemen, vind ik het fijn om geleide meditaties van 20 minuten te doen, bijvoorbeeld. Daarvoor heb ik enkele fijne apps! Die ga ik komende tijd natuurlijk ook (iedere maandag) behandelen! More to come!
Als je een tip hebt voor een artikel of zelf graag iets wilt weten; let me know, dan neem ik het met liefde mee!

Sofie -

Motiverend… Ik wil het zo graag oppikken en leren maar ik geef het snel weer op, ook vaak onder het mom geen tijd en geen zin… En toch ik het zo graag kunnen.

Zoë -

Misschien gaan de komende maandagen je helpen in het beginnen van mediteren en er inderdaad werkelijk tijd voor te gaan nemen! I hope so! :)

Tim Kroesbergen (@TimKro) -

Het was 2015 en niemand in mijn vriendenkring mediteerde. Ondanks dat bleef het mij interesseren, ik bleef me erin verdiepen. Had voordat ik mediteerde af en toe last van hyperventilatie, meditatie deed dat minderen.

Zomer 2015 was ik op vakantie in Frankrijk, zag ik een klein niveauverschil niet en viel ik met mijn elektrische rolstoel voorover. Ik brak toen twee bovenbenen. Ik stond niet 1-2-3 weer goed, en mediteerde heel krachtig direct na de val. Voor mijn gevoel was ik door ademnood echt overleden daar, wanneer ik niet had kunnen mediteren.

Bedankt voor de mooie post, denk dat ik er nog vaak mensen naar ga verwijzen!

Zoë -

Wauw, wat een mooi verhaal! Ik geloof heel graag dat mediteren je enorme kracht heeft gegeven en in de toekomst ons nog gaat geven :)

Reageer ook