Je kent het buitenland vaak beter dan je éigen land, toch? Gek eigenlijk, dat ik als ‘wereldreiziger’ nog nooit bij de Zaanse Schans en het Zaans Museum was geweest. Niet al te ver weg van mijn huis, maar ook niet heel makkelijk te bereiken. Voor dit uitstapje mocht ik voor de Europcar Museummaand een wereldberoemd stukje Holland ontdekken; zo was ik binnen een half uurtje bij de Zaanse Schans. Toen ik eraan kwam zag ik vooral heel veel toeristen en praktisch geen Nederlander. Classic.

Als toerist in eigen land heb ik daardoor een wereldberoemd stukje Nederland ontdekt. Zo blijkt de Zaanse Schans van 1600 tot 1800 het belangrijkste industriegebied van Europa te zijn geweest, met honderden windmolens waarin allerlei producten werden verwerkt en gemaakt – denk aan papier, cacao, hennep en mosterd. Als je na het museum naar de Zaanse Schans wandelt (met nu nog enkel 14 molens, zo’n zonde maar nog steeds zo prachtig!), snap je ook écht wat je ziet en komt de geschiedenis van het typische Hollandse landschap, de molens en de handel en nijverheid helemaal tot leven. Het is een deel van Nederland dat me ronduit heeft verrast. Zó leerzaam om een stukje vaderlandse geschiedenis te leren kennen en met je eigen auto voor een dag, wordt dat toch een stukje makkelijker gemaakt. Die ’typische Hollandse bezoekjes’ zou ik eigenlijk wat vaker moeten doen.

Het uitje is extra leuk om met kinderen te doen, omdat je je bezoek compleet kunt maken door een bezoekje te brengen aan het Wevershuis en de Kuiperij, waar Oudhollandse ambachten worden gedemonstreerd. In het Jisperhuisje beleef je het huishouden rond 1850 en kun je jezelf ook fotograferen in traditionele Zaanse streekdracht.

Met of zonder kinderen, maar vooral met of zonder toeristen die bij je op bezoek komen: absoluut een bezoekje waard!

Europcar wil de mooiste musea die goed met de auto te bereiken zijn in het zonnetje zetten en lanceert deze maand tijdens Europcar Museummaand een speciaal boekje: ‘’44 off the road musea’’. Hierin zijn 44 verborgen parels verzameld en gebundeld in een mooi boekje dat (gratis) wordt verspreid onder Europcar klanten. Musea die dus normaal gesproken wat lastiger te bereiken zijn, worden op deze manier dus kenbaar gemaakt.

Ben jij al eens bij het Zaanse Museum en de Zaanse Schans geweest?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Europcar. Net als alle artikelen die we maken, staat onze boodschap, interesse en enthousiasme in het verhaal centraal. Deze samenwerking maakt het mogelijk om nog veel meer moois te maken voor de community. Heb je vragen over hoe we samenwerken met merken? Stuur ons dan gerust een mailtje.

Je kunt Moderne Hippies volgen op Facebook en Instagram.