De kracht van onbewerkte voeding

“Je bent wat je eet”, is een veelgebruikte zin die niet veel goeds belooft voor een hoop mensen die ongezond eten. Het is natuurlijk enigszins gechargeerd, maar ook gedeeltelijk waarheid. Er zijn nog teveel mensen die van alles en nog wat naar binnen proppen, zonder te weten wat ze nu eigenlijk eten en drinken.

We gaan het in dit artikel hebben over de kracht van onbewerkte voeding, omdat we bewustzijn willen creëren. En hopelijk hiermee een hoop mensen te helpen naar een gezondere leefstijl waarin kracht, energie en geluk centraal staan. De juiste voeding speelt hierbij namelijk een essentiële rol.

Verder helpen we je aan een paar nuttige tips die ervoor zorgen dat jij het ook echt voor elkaar gaat boksen. Het is namelijk zeer wenselijk, voor wanneer je niet weet hoe, handvatten te hebben die je helpen. Je kan hieronder verder lezen om ons hele verhaal te horen, en vooral waarom  je meer naar de natuur moet luisteren.

Moeder natuur geeft alles wat je nodig hebt

Op de eerste plaatst moet je snappen dat de natuur alles te bieden heeft wat je echt nodig hebt. Hier zijn dus geen synthetisch geproduceerde producten voor nodig. Je kan hierbij denken aan overheerlijke verse groente, fruit, nootjes, bepaalde graansoorten (rijst, haver, tarwe), peulvruchten, zaden, aardappelsoorten (bv. zoete aardappelen) en andere lekkernijen. Dit is allemaal voeding die je vers kunt kopen. En zijn bijna allemaal onbewerkt, afhankelijk natuurlijk van welke variant je koopt.

Verder is water het gezondst voor je, en in haar pure vorm de beste dorstlesser die er bestaat. Maak de keuze om meer water te drinken en minder (met suiker gebombardeerde) andere drankjes die je wellicht drinkt. Je kan natuurlijk ook af en toe koffie en thee (liefst zonder toevoegingen) drinken.

peter-wendt--r5KSMkyoSc-unsplash

3 tips voor een gezonder voedingspatroon

Om je een beetje de goede richting in te helpen, laten we hieronder een aantal tips zien die kunnen ondersteunen.

De natuurlijke keuze

Ga je naar de supermarkt, winkel of toko …neem dan eens een andere afslag. Hiermee bedoelen we in de zaak zelf. Je zal namelijk gewend zijn naar bepaalde schappen te lopen en alles in te slaan wat hierin te vinden is.

Maar er is zoveel meer keuze, zoals de verse groente en fruit afdeling, waar het meeste vandaan moet komen. Het is beter om te kiezen voor andere beleg, of brood helemaal te vervangen met iets anders (bv. havermout, soyayoghurt of -kwark met nootjes, fruit en ga zo maar door).

Je kan ook op veel andere locaties gezonde dingen kopen, waaronder vers van de markt, biologische en natuurwinkels.

Meer verpakkingen omdraaien

De beste manier om erachter te komen wat je allemaal binnenkrijgt, is de etiketten lezen van wat je allemaal haalt. Je zal vrij snel ontdekken dat bepaalde producten veel toegevoegde stoffen bevatten. Terwijl je misschien denkt dat ze heel natuurlijk of gezond zijn.

Nu is er niet gelijk wat mis met alle voedingstoffen die erin zitten, maar je ziet wel vaak bepaalde patronen. Zo vind je in veel producten bijna altijd wel iets van suiker (in meerdere of mindere mate). Verder ook meestal wel zout.

Maar ook een hele berg E-nummers die voor tal van doeleinden worden gebruikt. Het kan gaan om geur-, kleur- en smaakstoffen, verdikkingsmiddelen, conserveringsmiddelen en nog veel meer. Hoewel er een hele hoop veilig kunnen worden geconsumeerd, zijn er ook die je toch beter kunt laten staan.

Lekker water drinken

Ga voor die 2 liter water drinken per dag! Het is de beste dorstlesser, bevat 0 calorieën en geen onnodige toegevoegde stoffen. Je lichaam zal ook veel beter afvalstoffen verwijderen met water dan met sommige andere dranken.

Je moet ook eens nagaan hoeveel “lege” calorieën (die dus geen enkele gezonde voedingswaarde bieden) in bepaalde dranken zitten die je nu wellicht drinkt. Neem bijvoorbeeld 2 glazen cola per dag, het zijn met name geraffineerde (dus geen natuurlijke) suikers en bevat veel calorieën. Laat dus frisdranken, sappen uit pak, energydrinks, maar ook een hele lading andere dranken staan (waarin ongezonde stoffen zijn verwerkt).

Water, koffie en thee (in verschillende soorten) kan je wel drinken. Bij voorkeur zonder veel toevoegingen. Vers geperst sap is ook gezond, ook al kan je beter het fruit zelf eten. Hierin zitten namelijk nog meer voedingsvezels.

Je zal snel het verschil merken!

Kies je voor een gezond en natuurlijk voedingspatroon, waarbij je veel onbewerkte voeding neemt? Je zal dan snel het verschil merken! Het manifesteert zich in  verschillende aspecten van je leven.

Een veel voorkomende trend is tegenwoordig koolhydraatarm eten. De misvatting is vaak dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Hoewel dit bij bepaalde varianten inderdaad zo is, gaat het meer om de soort koolhydraten.

Het voornaamste doel is namelijk minder (geraffineerde) suikers binnen te krijgen die in veel producten verborgen zitten. Je kan dit heel goed realiseren door meer onbewerkte voeding te consumeren. Hierin zitten namelijk al die extra toegevoegde suikers niet.

Wil je alvast ideeën opsnuiven, zodat je kan ontdekken hoe lekker het eigenlijk is? Probeer dan eens deze 10 recepten voor een koolhydraatarme lunch. Je kan natuurlijk in een keer helemaal overgaan naar een veel gezondere leefstijl. Of geleidelijk omschakelen naar jouw nieuwe voedingspatroon zodat het na een tijdje de standaard wordt. Het zal je veel goeds brengen.

Je kunt Moderne Hippies volgen op FacebookInstagram en Pinterest.