5 x Tips om je winterdip te verslaan

Zodra aan het einde van de zomer de eerste bladeren verkleuren en de herfststormen hun intrede doen, komen bij mij al de verschijnselen van een winterdip om de hoek kijken. Moe, kort aangebonden, lusteloos. Maanden met donkere dagen strekken zich ineens voor mij uit en lijken onoverbrugbaar. Voorheen ging ik op standje overleven. Zonde, want echt genieten van deze periode deed ik dan niet. Inmiddels ben ik ouder en stukken wijzer. Ha! Daarom mijn vijf tips to beat the winterdip:

1. Houd een winterslaap

Niet voor niets trekt de natuur in deze periode zich terug onder de grond om energie te sparen. Ik mag dus ook van mezelf meer slapen als mijn lichaam dat aangeeft. Ik kies voor kortere werkdagen en neem de tijd om een hele middag met thee en een spannend boek in bed te liggen. De volgende dag ben ik dan veel productiever dan als ik maar door blijf sjokken.

2. Eet met de seizoenen mee

De koude dagen vergen meer energie, dus ik heb nu echt niet voldoende aan een bak sla als avondeten. Bieten en zoete aardappel zijn mijn favorieten en ook pompoensoep met (veel) knoflook en kerrie keren regelmatig terug op het menu. Naast dat het voedzamer is, zijn wintergroentes vaak voordeliger en is het duurzamer. Op internet zijn genoeg eetkalenders te vinden waarop je per seizoen kunt bijhouden wat er geoogst is.

3. Kijk naar de voordelen

Jup, die heeft de winter wel degelijk. Glitters zijn geoorloofd! Mijn glittersokjes en truien worden weer wekelijks gedragen. Warme drankjes zijn heel fijn en ik kan úúúren over een winterfair slenteren. Neem even als voorbeeld de fair op Landgoed Mariënwaerdt. Midden tussen de omgeploegde akkers en oude schuren is deze fair sfeervol en niet overdreven groot. Plus: een enorm kampvuur in het midden van alle drukte. Heerlijk!

4. Ga zoveel mogelijk naar buiten

Hoewel ik sterk de neiging heb om me binnen te verstoppen, geef ik mijzelf regelmatig een schop onder de kont. Goed aankleden, stevig schoeisel aan en een flinke wandeling maken. Door het daglicht krijg je meer energie en echt, je went aan de kou. Trouwens, met gloeiende wangen en tintelende vingers smaakt die grote mok chai tea nog veel beter, geloof mij!

5. Let op je houding

Ongemerkt trek je je schouders naar voren en loop je in de winter meer in elkaar gedoken. Je trekt je jas nog steviger om je heen om de warmte binnen te houden. Begrijpelijk, want dat doen we allemaal. Maar… goed voor je houding is het natuurlijk niet. Daarom focus ik me in deze periode op oefeningen om de borst en schouders meer te openen. Dat varieert van wat simpele schouderbewegingen tot intensieve yogasessies. Volg jij yogalessen? Vraag je docent dan eens naar een les met meer houdingen om je schouders en borst te openen!

Lees ook: nog meer tips als je last hebt van een winterdepressie.

Heb jij nog meer tips? Laat het weten in de comments!

Liefs, Prisca

Prisca Visser is fotografe en storyteller. Ze is altijd nieuwsgierig naar verborgen verhalen en drijfveren. Ze ziet snel wat een unieke foto oplevert en de natuur heeft een ongekende aantrekkingskracht op haar. Je kunt meer van haar prachtige foto’s zien op haar Instagram. 

Je kunt Moderne Hippies volgen op Facebook en Instagram.

2 reacties

Zoë -

Helemaal mee eens – goede tips! Ik zweer ook echt bij lichttherapie in dit seizoen :) Miracle worker!

Lilian -

Dat van die houding herken ik wel, want ik ben altijd koud… Zal er ook wat meer op gaan letten, want ik heb altijd overal spier- en gewrichtspijn in de winter.
Ik ga (met zonlicht) zoveel mogelijk naar buiten (flink ingepakt) en dat werkt bij mij echt positief.

Reageer ook