10 x tips om mindful je scriptie te schrijven

Ben je bezig met je scriptie (of een ander groot project) of ga je er bijna aan beginnen? In dit artikel deel ik 10 tips die je kunnen helpen om je scriptie op een stressvrije manier naar een goed einde te brengen. Zelf heb ik door deze tips mijn scriptie heel ontspannen kunnen afmaken. Hopelijk helpen ze jou ook!

1. Mediteer

Misschien mediteer je al dagelijks, misschien heb je het nog nooit gedaan, maar om een dag goed te beginnen is mediteren een van de beste manieren. Dit hoeft echt geen half uur te zijn, want elke dag 10 minuten mediteren helpt je al enorm om te focussen op de taak die voor je ligt. Het zorgt er ook voor dat je een duidelijk begin hebt van je dag en je intunet op hoe het vandaag met je is.

Lees hier hoe je leert mediteren. Vind je geleide meditatie prettig? Dit vinden wij de 5 fijnste meditatie-apps. 

2. Luister naar je behoeften

Als je de dag met een meditatie begint, is het makkelijker om je bewust te worden van je behoeften. Handig als je vast zit met schrijven of even écht geen zin lijkt te hebben. Leg bewust je werk even neer, keer naar binnen en stel jezelf de vragen: Waar heb ik nu behoefte aan? Wat heb ik nu nodig om weer verder te kunnen?

Misschien is het een kop thee, een wandeling buiten of dansen in de woonkamer. Geef hier gehoor aan; luisteren naar je behoeften tijdens het schrijfproces zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer op papier krijgt. Het volgen van je behoeften kan ook betekenen dat je even aan een ander stuk gaat werken. Voel je je bijvoorbeeld opeens heel geïnspireerd om je inleiding te schrijven? Maak er gebruik van, dit kan ervoor zorgen dat je in een prettige flow komt en je de inleiding zo op papier hebt.

3. Creëer overzicht

Zorg dat je een duidelijk overzicht maakt van hoe je scriptie er uit komt te zien. Schrijf bijvoorbeeld de hoofdstukindeling, met de kern van elk hoofdstuk in bullet points, op een groot vel en hang dit boven je bureau. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het schrijfproces het grote plaatje niet uit het oog verliest en de rode draad duidelijk is. Ben je de draad even kwijt of merk je dat je verdwaalt in onbelangrijke details? Dan kun je het overzicht gebruiken om weer focus te creëren. Ook wordt het zo makkelijker om je scriptie in kleinere, behapbare taken te verdelen, en weet je altijd wat je volgende stap is.

4. Creëer een flow

Het schrijven van je scriptie gaat het makkelijkst als je in een flow zit. Als je een flow weet te creëren, kun je het zelfs leuk gaan vinden en er voldoening uit halen! Zorg dus voor de juiste voorwaarden hiervoor. Minimaliseer ten eerste afleiding van je telefoon en internet (je kunt bijvoorbeeld apps gebruiken die tijdelijk bepaalde websites blokkeren).

Lees ook: Smartphoneverslaving // 3 tips om er vanaf te komen

Zorg daarnaast dat je een goede werksfeer creëert. Dat kan bijvoorbeeld door je bureau leeg te maken en alleen de benodigde spullen om je heen te hebben, een aangename temperatuur te creëren, fijn muziek op te zetten of een pot thee naast je te hebben. Zorg ervoor dat je lichamelijk niks te klagen hebt, dit kan namelijk voor ongemak en afleiding zorgen.

En dan: gewoon beginnen. Vind je beginnen juist moeilijk? Misschien is de Pomodorotechniek iets voor jou. Je werkt dan met een timer 25 minuten aan een specifieke taak en neemt daarna 5 minuten rust. Of zeg tegen jezelf dat je eerst gewoon 10 minuten gaat werken aan een taak. Als je eenmaal bent begonnen, zul je merken dat je net zo goed wat langer door kunt werken en kom je vanzelf in een flow.

5. Respecteer mijmertijd

Als je overschakelt naar het schrijven van een nieuw hoofdstuk of als je met een pittig stuk bezig bent, kan het zijn dat het soms even niet lukt om iets op papier te krijgen. Je hoofd is wel bezig met de materie, maar doelgericht iets opschrijven is moeilijk. Respecteer in zo’n geval dat je even wat mijmertijd nodig hebt. Je brein heeft dan even de tijd nodig om, soms op onbewust niveau, overzicht en duidelijkheid te krijgen. Het kan helpen om dan even wat anders te gaan doen: een eindje wandelen, douchen, boodschappen doen of je lunch klaarmaken. Als je je brein even sluimerend zijn werk laat doen, kan het zomaar zijn dat je opeens een doorbraak bereikt.

6. Blijf bewegen

Dat fysiek bezig zijn je kan helpen als je vast zit is prettig, maar daarnaast is het ook goed om te blijven bewegen omdat je dan beter in je vel gaat zitten. Doe tussen de middag een yogasessie om je stijf geworden schouders los te krijgen of zet goede muziek op en dans een half uurtje als je merkt dat je in een energiedip zit en wel wat happy vibes kunt gebruiken. Alleen maar uren lang achter een scherm zitten is voor niemand goed!

7. Wees je bewust van je lichaam

Wellicht ervaar je, ondanks alle meditaties, dansjes en koppen thee, toch stress als de deadline nadert. Dat is niet erg, je hoeft het niet weg te duwen. Wees je je juist bewust van wat stress met je lichaam doet en door welke gedachten het veroorzaakt wordt. Je kunt je afvragen of deze gedachten terecht zijn, want misschien worden ze vooral gevormd door onrealistische verwachtingen van jezelf of van anderen. Door je gedachten te analyseren, op te schrijven of hardop aan iemand uit te spreken, is het makkelijker er grip op te krijgen en onrustige gevoelens te verminderen.

Lees ook: Over dankbaarheid en positief denken

8. Besef dat je in het nu leeft

Dromen van het diploma dat je straks op zak hebt is zeker fijn en kan je motiveren, maar nú is het moment dat het werk verzet moet worden. Wachten op betere omstandigheden, op meer inzicht of op meer inspiratie heeft geen zin. Door je over te geven aan het moment en hier volledig in op te gaan, kun je beter accepteren waar je je nu bevindt en ervaar je minder weerstand. Straks, als alles achter de rug is, leef je in dát moment en is het harde bikkelen weer voorbij.

9. Besef dat feedback over je werk gaat en niet over jou

Staat er een feedbackmoment gepland waar je erg nerveus voor bent? Besef dat feedback over je werk gaat en niet over jou. Hoewel het soms kan lijken dat je werk een verlengde is van jou, is dat vaak niet hoe iemand anders daar naar kijkt. Feedback is bedoeld om je verder te helpen, niet om je onzeker te maken of om je te boordelen. En daarnaast: feedback zegt vaak minstens zoveel over de gever als over de ontvanger, omdat het een reflectie is van de visie en standaarden van de ander.

10. Vraag hulp

Als je dichtbij de deadline bent, kan het zijn dat je soms even niet meer toe komt aan andere dingen, zoals gezond koken of opruimen. Andere mensen zullen dat begrijpen en zijn vast bereid je te helpen. Dus; sta het toe dat mensen je ondersteunen, op welke manier dan ook. Misschien kan iemand af en toe voor je koken, je was opvouwen of een stuk tekst voor je doorlezen en corrigeren. Waarschijnlijk vinden je vrienden en familie het alleen maar fijn om je te helpen en kun je het op een andere manier ooit weer teruggeven. Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. Laat je helpen en wees er dankbaar voor!

Liefs, Rosan

Rosan zoekt vrijheid het liefst in reizen, fotograferen en persoonlijke ontwikkeling. Ze heeft een positieve kijk op het leven en probeert die samen met haar interesse in duurzaamheid in te zetten voor een (nog) mooiere wereld. En zo is zij, als een heuse millennial, op zoek naar een leven met waarde en betekenis, terwijl ze ondertussen eigenlijk ook maar gewoon iets doet.

Deze al gelezen?

Meer mindstyle artikelen vind je hier!

Je kunt Rosan volgen op haar Instagram.
Je kunt Moderne Hippies volgen op Facebook en Instagram

Reageer ook